Skrevet af: A.H – 2024/10
KOMPLEKS LOVGIVNING GIVER FORVIRRING!
En bisidder kan godt være professionel, men en bisidder kan på ingen måde overtage en sag, det er kun partsrepræsentanten. En professionel bisidder har ikke andre rettigheder end en ikke professionel bisidder.
Ret til en bisidder, når man er part i en sag, ved mødet med de offentlige myndigheder
For at opleve et vellykket møde med det offentlige system kræver det en klar og tydelig kommunikation fra begge sider af bordet – og her spiller din støtteperson (bisidder) en vigtig rolle i sagsbehandlingen med de offentlige myndigheder.
Vi ved af erfaring, at når et menneske står midt i en krise eller har mange forskellige problemer, så handler det ikke kun om at få overblik over det offentlige system, som skal hjælpe en, men i høj grad også om at få overblik over sin egen situation.
For kompleks lovgivning – giver forvirring
For det meste kan det være meget svært for den indkaldte at gennemskue, hvad formålet med den offentlig myndighed går ud gå – ofte består mødeindkaldelsen af et standardbrev, hvor det ikke altid fremgår en specifik dagsorden for mødet.
Lovgivningen er i dag meget kompleks og kan være meget svært at forstå for almindelige mennesker. Allerede her begynder man at miste overblikket over sin egen sag.
Alle har ret til en bisidder eller støtteperson
Alle mennesker har ret til en støtte person (bisidder) -børn, unge voksne eller ældre, der skal til samtale med de offentlige myndigheder, selvom en støttepersons rolle er begrænset og alene tjener det formål at støttepersonen gennem sin tilstedeværelse. Det er ikke støttepersonens opgave at føre eller overtage en sag, og derfor kan støttepersonen hverken forhandle, udtale sig eller træffe beslutninger på vegne af personen.
Den overordnede opgave for en støtte person er at vejlede og rådgive. En støtteperson kan hjælpe med at stille relevante spørgsmål og huske på hvad der skal fortælles under mødet. Efter samtalen kan støttepersonen hjælpe med at danne klarhed og overblik over, hvad der er blevet sagt og besluttet på mødet.
Ekstra øjne og ører
Din støtte person er en stor del af dit overblik med at huske på, at komme igennem den aftalte dagsorden og få stillet de rigtige spørgsmål til den offentlige myndighed. En støtteperson skal være ekstra øjne og ører. Det ville være helt oplagt at fremlægge eller anmode om en dagsorden inden mødet. Jo klarere den indkaldte kan formulere, hvad der skal komme ud af mødet, des større er chancer for at det sker i en positiv dialog.
Man skal ikke være uddannet med en bestem faglig baggrund for at være en god støtteperson, men man skal være i stand til at bevare overblikket, at skabe gensidig forståelse i samtalen.
Tredjepart har overblikket
En professionel partsrepræsentant (bisidder) kan f.eks. være én, der deltager i møder med de offentlige myndigheder, hvis du ikke selv har mulighed for at deltage eller ikke selv kan søge aktindsigt. Så kan partsrepræsentanten gøre det i dit sted.
I alle tilfælde, hvor én eller flere personer skal handle på dine vegne, anbefales det, at du opretter en fuldmagt så partrepræsentanten kan handle på dine vegne overfor de offentlige myndigheder, som kræver en fuldmagt, før de udleverer dokumenter og andre personfølsomme oplysninger.
Der kan være mange og måske for mange informationer at holde styr på, og igen kan det være en rigtig god ide, at have en tredjepart til at holde overblikket.
Uigennemskuelig lovgivning
Ud fra et alment perspektiv er det en meget uheldig udvikling, at lovgivningen er skruet sådan sammen, at almindelige borgere etc. oplever, og finder det nødvendigt at hyre private socialrådgivere til at være deres private støtteperson (bisidder), når de skal til møde med den offentlige myndighed.
Du er ikke alene – Husk dine rettigheder – § 8. stk. 1 – Forvaltningsloven.
Billederne er illustrations – foto – Copyright