Allan

Skrevet af: A.H. – 2023/2

KØBT BRUGT

MEN DEFEKT!

Føler du dig snydt – Kræv din ret

Den nye købelov, som trådte i kraft sidste år, beskytter dig ved køb af digitale produkter

Nu skulle det være slut med mærkelige undtagelser og ikke mindst tom snak og undskyldninger fra forretningen, producentens eller sælgers side, såfremt dit nyindkøbte digitale produkt ikke virker eller er behæftet med periodiske fejl.  

Billige eller dårlige digitale komponenter!

Du bliver fri for at høre sælgers mærkelige argument om, at produktet lige skal forbi deres værksted for at blive rettet lidt til – har vi ikke alle haft den oplevelse? Det mærkelige er, at vi som køber, ikke har en dyt forstand på, hvad det er for nogle små komponenter, vi køber, eller hvordan de er sat sammen. Som forbruger ved vi bare, at de skal virke.

Vi køber vores digitale produkter af et godt hjerte men har ikke en jordisk chance for at kontrollere, om den digitale vare er i orden – derfor er den nye købelov, som trådte i kraft sidste år, din beskyttelse, når du fremadrettet skal tænke i nyt dyrt digitalt udstyr.

Forstå dine rettigheder

Men lad os lige prøve på at dykke ned i den nye købelov, så du bedre kender dine rettigheder, når nu næste gang står over for en virksomhed, forretning eller sælger, og klager over, at dit digitale indkøb eller tjenester ikke virker eller er behæftet med fejl.

Købeloven er blevet tilpasset den digitale virkelighed, vi befinder os i. Der er kommet regler for, hvilke rettigheder du har, hvis computerspillet ikke bliver leveret til tiden, du ikke modtager de nødvendige opdateringer til f.eks. it-programmer, eller der er fejl på app’en eller e-bogen.

Købeloven beskytter dig mod sælger sjusk

”Købeloven er vigtig for forbrugerbeskyttelsen, fordi den indeholder regler, som gælder, når en forbruger handler med en virksomhed. Loven regulerer blandt andet, hvad man som forbruger har ret til, hvis det købte produkt har en fejl, eller hvis leveringen er forsinket.  Det er regler, der ikke kan fraviges ved aftale,” siger kontorchef i konkurrence og forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Ud over regler om forsinkelse og mangler ved det digitale indhold eller den digitale tjeneste, herunder fejl eller mangler, som skyldes, at det digitale indhold eller den digitale tjeneste er blevet installeret forkert, er der i de nye forbrugerkøbsregler også særlige regler om, hvilke opdateringer sælger skal levere, og hvornår sælger har ret til at ændre i en aftale om levering.

Du har købt i god tro – brug formodningsreglen

Ud over at købeloven er blevet tilpasset den digitale virkelighed her og nu, er der også foretaget en række andre ændringer – eks., forlænges formodningsreglen til et år ved køb af varer, digitalt indhold og digitalt tjenester. Det betyder, at hvis der er mangler ved varen, det digitale indhold eller den digitale tjeneste og det viser sig inden for det første år efter leveringen, gælder der en formodning om, at manglen eller manglerne allerede var til stede ved leveringen – altså en klar forbedring.

Som tidlige nævnt. Vi køber vores digitale produkter af et godt hjerte men har ikke en jordisk chance for at kontrollere, om den digitale vare er i orden.  Derfor er den nye købelov, som trådte i kraft sidste år, din beskyttelse, når du fremadrettet skal tænke i nyt dyrt digitalt udstyr.

Billederne i artiklen af viste computere er illustrations foto.